Een traject voor ouders van kinderen met specifieke behoeften.
Coaching en begeleiding voor ouders van (jonge) kinderen, pubers en jongvolwassenen
Soms loop je al vroeg in je leven tegen bepaalde dingen aan. Hoe fijn is het, als je dan al aan de slag kan gaan met persoonlijke ontwikkeling, zodat je daar de rest van je leven profijt van hebt?
Ik werk met drie pijlers met jullie kinderen:
- Wie ben ik?
- Hoe werk ik?
- Wat heb ik nodig?
1. Wie ben ik?
Wat vind ik belangrijk? Waar houd ik van? Waar word ik gelukkig van? Wat zijn mijn waarden en normen? Wat is mijn identiteit? Wat kenmerkt mij? Mag ik mezelf zijn, met alles erop en eraan, met alles wat bij mij hoort?
2. Hoe werk ik?
Hoe werkt mijn brein? Hoe werken mijn emoties? Wat doen emoties met mijn geest en lichaam? Wat zijn mijn overtuigingen en zijn mijn overtuigingen verruimend of soms beperkend? Hoe kijk ik naar de wereld, wat vind ik hierin belangrijk? Op welke manier leer ik gemakkelijk(er)? Waar liggen mijn grenzen?
3. Wat heb ik nodig?
Hoe voel ik mij fijn, zodat ik de dingen die ik wil doen, daadwerkelijk kan doen? Hoe kan ik de dingen die ik ‘moet’ doen zo prettig mogelijk maken voor mezelf? Wat heeft mijn lijf nodig? Wat heeft mijn hoofd nodig? Hoe kan ik mezelf motiveren? Wat heb ik allemaal al in me, tot mijn beschikking, wat ik zou kunnen inzetten? Wat is er allemaal in de buitenwereld beschikbaar dat mogelijk als hulp of ondersteuning kan dienen?
De ontwikkeling van jouw kind
Uiteraard zijn er verschillende ontwikkelingsfasen waar je als kind op weg naar volwassenheid doorheen gaat. Een kind van 4 heeft iets heel anders nodig dan een kind van 12, 16 of een jongvolwassene van 24. Daarom heb ik onderscheid gemaakt in verschillende leeftijdscategorieën. Natuurlijk zegt leeftijd niet alles. Het ene kind gaat soms wat sneller op een bepaald gebied en een ander kind heeft soms weer wat meer tijd nodig. Om jullie wat meer inzicht te geven in hoe ik werk heb ik deze onderverdeling gemaakt en kun je onder de pagina van jouw leeftijd, of de leeftijd van je kind, meer informatie vinden. Uiteraard maken we altijd een persoonlijk plan. Iedereen is anders en heeft andere behoeften.
Altijd neem ik de ouders mee in dit proces, want het kan soms best een klus zijn je kind zo goed mogelijk te ondersteunen. Vaak heb ik eerst een introductiegesprek met ouder(s) en kind, zodat we met elkaar kunnen kijken of het klikt (anders werkt het echt niet). Dan leg ik e.e.a. uit over wat ik doe ik in zo’n coachtraject. Meestal nodig ik de ouders nog ongeveer 2 of 3 keer uit voor een tussentijdse evaluatie, meer gericht op jezelf, als ouder, in relatie tot je kind. Bij pubers ouder dan 18 jaar en jongvolwassenen, zijn ouders alleen betrokken wanneer het kind in een gesprek met mij heeft aangegeven daar toestemming voor te verlenen. In het geval van jongere kinderen zal er altijd heel duidelijk overlegd worden met het kind wat wel of niet besproken mag worden met de ouders. Ik ben ervan overtuigd dat je je alleen maar geheel open kan stellen als je weet dat wat jij zegt bij niemand anders terecht komt. Uiteraard kan ik wel iets zeggen tegen de ouders over het proces van het traject, bijvoorbeeld of je zoon of dochter actief mee doet en komt hij/zij wel of niet op tijd op afspraken. Er kunnen ook situaties zijn waarin, naar behoefte, met het hele gezin een sessie geregeld wordt.
Ik heb heel veel verschillende manieren en middelen om te werken met kinderen en jongeren, zodat er altijd een manier is die aansluit bij zijn of haar ontwikkelingsniveau.
Tools
Tijdens het werken gebruik ik verschillende modellen en technieken, waaronder NLP, oplossingsgericht werk, ontwikkelingspsychologie, leren leren methoden, TA, systemisch werk, leermethoden voor beeld of taaldenkers en meer- en hoogbegaafde kinderen, “Ik leer anders” (van Agnes Oosterveen-Hess) en mijn eigen ontwikkelde (leer)methoden.
Met betrekking tot mijn coach- en trainerschap, heb ik onder andere de volgende opleidingen gevolgd:
- NLP Practicioner
- NLP Master Practicioner
- Meesterlijk Trainen
- Systemisch Werk, Systemisch begeleider
- Internationaal gecertificeerd NLP trainer
- AD(H)D Coach
- Topcoach
Ik heb extra expertise op het gebied van hoogbegaafdheid, onderpresteren, beelddenken, moeite met automatiseren van bepaalde leerstof en andere soorten leerproblematiek. ADHD en ADD, Autisme, Asperger, somberheid, depressie, hoog sensitiviteit, rouwverwerking en pesten.
Mijn stellige overtuiging is dat zowel kinderen als volwassenen alles al in zich hebben om het leven te leven zoals jij dat wil. EN…soms is het handig om op een bepaald moment in je leven even een steuntje in de rug te krijgen, waardoor er weer meer beweging kan komen.
Adres:
De Genestetstraat 10
2612 RM
Delft
Telefoon: +31 (0)15 889 69 63
KvK: 65974344
Email: info@aanjagercoaching.nl
Website: www.aanjagercoaching.nl